دوشنبه, ژانویه 27, 2020

معرفی بهترین فیلم های سال ۲۰۱۹ + آثار ناامید کننده

در سال ۲۰۱۹ فیلم های سینمایی خوب و ارزشمندِ فراوانی وجود داشت، اما مثل همیشه شاهد آثاری هم بودیم که انتظار نمی‌رفت تا این حد ضعیف و پایین‌تر از حد انتظار مخاطبان ظاهر شوند. در لیستی که مشاهده می‌کنید، سعی براین بوده که فیلم هایی از تمام ژانرها و سبک‌های مختلف در آن گنجانده شود، از جدیدترین شاهکار اسکورسیزی یعنی «مرد ایرلندی» گرفته، تا فیلم جنجالی و پرطرفدار «جوکر» و حتی انیمیشن های جذاب امسال همانند «داستان اسباب بازی ۴» در این مطلب به چشم می‌خورند. آثار اکشن، ترسناک و ابرقهرمانی را نیز فراموش نکرده‌ایم. شما هم می‌توانید نظرات خود را برای ما ارسال کرده و فیلم های خوب و بدِ امسال از دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید. در ادامه با معرفی ناامیدکننده‌ترین و البته بهترین فیلم های ۲۰۱۹ همراه ما باشید.

Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pocket

فیلم های ناامیدکننده از نگاه ما

آثاری که با عنوان ناامیدکننده قرار گرفته‌اند؛ لزوماً بد یا فاجعه نیستند، نظرات درباره آن‌ها مختلف است، با این وجه اشتراک که درحد انتظارات منتقدان یا مخاطبان نبوده‌اند.

Replicas / کپی ها

کارگردان: جفری ناکمانوف

فیلم Replicas با بازی کیانور ریوز، یکی از نخستین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ بود که توانست مخاطبان و منتقدان را عمیقاً ناامید کند. داستان درباره دانشمندی است که در یک حادثه رانندگی، همسر و فرزندانش را از دست می‌دهد، با این حال، او موفق می‌شود با به کارگیری تکنولوژی پیشرفته، نوعی کپی بیولوژیکی از اعضای خانواده‌اش ساخته و آن‌ها را به زندگی بازگزداند. در مجموع ۱۵ نقد برای این فیلمِ علمی تخیلی و درام، در وبسایت متاکریتیک منتشر شده که هیچ‌یک از آن‌ها مثبت نیست، در نتیجه این اثر سینمایی نمره میانگین بسیار فاجعه‌بار ۱۹ را دریافت کرده است. تقریبا همه تماشاگران نیز روی افتضاح بودنش اثر توافق نظر دارند.

Gemini Man / مرد دو پیکری (ماه جوزا)

کارگردان: انگ لی

شاید ایده‌ی قرار دادن ویل اسمیت در مقابل ویل اسمیتِ جوان در نگاه اول، جالب و هیجان‌انگیز به نظر آید اما وقتی که فیلم را می‌بینید، متوجه می‌شوید هیچ چیز دیگری برای ارائه وجود ندارد، یک فیلم توخالی با داستانی کاملاً ناپخته و افتضاح و شخصیت‌های فاقد شخصیت‌پردازی. البته جمینی من یا مرد ماه جوزا اندک نکات مثبتی هم دارد، برخی صحنه‎های اکشن تماشایی هستند و انگ لی کارگردانی و فضاسازی ویژه‌ای برای فیلم در نظر گرفته است، در مجموع این فیلم با استانداردهای امسال همخوانی ندارد و اثر قابل قبولی به شمار نمی‌رود.

The Curse of La Llorona / نفرین لیورونا

کارگردان: مایکل چاوز

دنیای Conjuring یا «احضار روح»، به منبعِ خوبی برای کشاندنِ مخاطب به سینما تبدیل شده است اما هرسال،  عدم خلاقیت سازندگان بیشتر از قبل به چشم می‌آید. سال گذشته فیلم ترسناک اما ناامیدکننده The Nun (راهبه) را داشتیم، در سال ۲۰۱۹ وضع بدتر است و فیلمی به مراتب ضعیف‌تر و عقب‌مانده تر از راهبه به نام «نفرین لیورونا» به دنیا احضار ربط داده شده است. مایکل چاوز کارگردانی این اثر رابرعهده داشته، کارگردانی که قرار است Conjuring 3 با نام کامل «شیطان مرا وادار کرد» را نیز روانه سینماها کند.

Terminator: Dark Fate / ترمیناتور: سرنوشت تاریک

کارگردان: تیم میلر

در اولین واکنش‌ها نسبت به ترمیناتور: سرنوشت تاریک گفته شده که با بهترین فیلم مجموعه از زمان نابودگر ۲ طرف هستیم اما واقعیت این است که مردم حالشان از شنیدن نام این مجموعه به‌هم می‌خورد، به ویژه اگر داستانی تکراری و شخصیت‌های بدردنخور در فیلم وجود داشته باشد. ششمین قسمت ترمیناتور سعی کرد سه اثر قبل از خود را کاملاً نادیده بگیرد و همه چیز را از T2 به بعد آغاز کند، به نظر می‌رسد که اتاق فکر نویسندگان و شخصِ جیمز کامرون با وجود تمام تلاش‌هایی که برای احیای مجموعه داشه‌اند، با شکست مواجه شده‌اند. این تلاشی نافرجام برای تکرار موفقیت‌های دهه ۸۰ میلادی بود که بار دیگر به هالیوود ثابت کرد باید به دنبال ایده های علمی تخیلی جدیدی برود. ترمیناتور ۶ شایدفیلم بدی نباشد، اما در زمان نامناسب و بر اساس تفکری غلط، اکران شده است.

Rambo: Last Blood / رمبو: آخرین خون

کارگردان: آدریان گرونبرگ

رمبو: آخرین خون در واقع بدترینِ فیلم مجموعه قدیمی و شناخته شده‌ی Rambo است، فیلمی که شاید کمتر کسی انتظار تماشای آن در سال ۲۰۱۹ را داشت. سیلوستر استالونه مسن‌تر از همیشه اما همچنان آماده‌ی سلاخی کردنِ دشمنانش (اینجا گروهی از کارتل) به نظر می‌رسد اما مشکل فقط در سالخورده و بی‌حال بودنِ شخصیت اصلی این مجموعه خلاصه نمی‌شود، بسیاری از منتقدان و تماشاگران می‌گویند که داستان رمبوی ۵ اصلاً جذابیت کافی برای دنبال کردن ندارد. این اثر برای  برخی منتقدان آنقدر فاجعه بوده که می‌گویند نباید آن را یک «فیلم» دانست!

Captain Marvel / کاپیتان مارول

کارگردان: آنا بودن و رایان فلک

فیلم سینمایی کاپیتان مارول با بازی بری لارسون در نقش این قهرمان تازه وارد را می‌توان یکی از فیلم‌های ضعیف استودیو مارول در سال های اخیر دانست. فیلمی که نمی‌تواند با شخصیت پردازی مستحکم، شخصیت کارول دنورز با به عنوان یک زن قدرتمند یا یک قهرمانِ خارق‌العاده نمایش دهد. این اثر همچنان می‌تواند برای عاشقان دنیای مارول سرگرم‌کننده باشد اما در رقابت با دیگر فیلم‌های کامیک بوکیِ امسال در کنار «ققنوس سیاه» در قعر جدول قرار می‌گیرد. مارول سینمای قابل احترامی دارد، اما گاهی آثاری تحویل مخاطب می‌دهد که عذاب‌آور و غیرقابل توجه تلقی می‌شوند.

X-Men: Dark Phoenix / مردان ایکس: ققنوس سیاه

کارگردان: سایمون کینبرگ

فیلم Dark Phoenix یا ققنوس سیاه، یکی دیگر از جدیدترین فیلم های ۲۰۱۹ در ژانر ابرقهرمانی بود که مشتاق تماشایش بودیم، اما آخرین فیلم مجموعه «مردان ایکس» از کمپانی فاکس قرن بیستم، یکی از ناامیدکننده‌ترین فیلم هایی است که در چند سال گذشته منتشر شده است. این بار شخصیت جین گری (با بازی سوفی ترنر) در مرکز توجه قرار دارد و قدرت‌های منحصر به فرد خود را به کار می‌گیرد. در حین انجام ماموریتی در فضا، جین مورد اصابت یک نیروی مرموز کیهانی قرار می‌گیرد. وقتی که جین به خانه بازمی‌گردد متوجه می‌شود که قدرت‌هایش بی‌نهایت افزایش یافته و او را بی‌ثبات کرده است. فیلمِ سایمون کینبرگ تلاشی ناکافی و ناموفق برای اقباس از داستانی است که نه در گذشته و نه اکنون، قابلیت به تصویر کشیده شدنِ صحیح در سینما را نداشته و ندارد.

Velvet Buzzsaw / اره چرخی مخملی

کارگردان: دن گیلروی

دومین همکاری مشترک دن گیلروی به عنوان کارگردان و جیک جیلنهال به عنوان بازیگر اصلی پس از فیلم موفق Nightcrawler (شب گرد) عیمقاً بیننده را ناامید می‌کند. این این اثر که توسط نتفلیکس پخش شده است، نه تنها در دسته آثاری با ایده‌های عجیب قرار می‌گیرد، بلکه می‌توان آن را اثری درهم و برهم با داستانی افتضاح خواند که به هیچ وجه انتظارات را برآورده نمی‌کند. نتفلیکس در سال‌های اخیر به برخی فیلم‌سازان این اختیار را داده تا هر چرند و مزخرفی را به فیلم تبدیل کنند، بی‌شک بعید بود که این فیلم به اصطلاح ترسناک با چاشنی هنر، جای دیگری چراغ سبز تولید دریافت کند.

Godzilla: King of Monsters / گودزیلا: پادشاه هیولاها

کارگردان:  مایکل دوگرتی

«گودزیلا: پادشاه هیولاها» مملو از صحنه‌های عظیمِ بلاک باستری، نبردهای دیدنی و البته کاراکترهای احمق است! اگر می‌خواهید چند هیولای فوق عظیمِ تخیلی راکه با قدرت‌های منحصربه فردشان در رینگ بوکس قرا می‌گیرند، مشاهده کنید، این فیلم را ببینید. مهم‌ترین مشکلی که باید به آن اشاره شود، ضعفِ عمیق داستان و شخصیت‌های بدردنخوری است که قادر نیستند با اعمال و رفتارشان، هیچ فرد عاقلی را قانع کنند. در نتیجه می‌توان با خاموش کردن مغز، تا حدی از تماشای این هیولاها و پادشاه‌شان لذت برد، اما اگر بخواهید به مسیری که فیلم در آن پا گذاشته نگاهی کنید، به‌شدت ناامید خواهید شد!

Hellboy 2019 / پسر جهنمی

کارگردان: نیل مارشال

ریبوت پسر جهنمی یکی از فیلم هایی جدید ۲۰۱۹ بود که خیلی را از تماشای خود، دچار حس پشیمانی و سرخوردگی کرد. این فیلم نه‌تنها بد است، بلکه توهینی به دو فیلم قابل تحسینِ گیلرمو دل تورو با حضور شخصیت Hellboy محسوب می‌شود. کمکِ مایک میگنولا (خالق شخصیت) در تهیه فیلمنامه هم نتوانسته این اثر را از سقوط آزاد نجات دهد، بلکه به نظر می‌رسد شتاب بیشتری به آن بخشیده است. می‌توان این ریبوت را تلاشی منزجرکننده، زشت و سطحی دانست که به قول یک از منتقدان «خودش به ریبوت نیاز دارد».

US / ما

کارگردان: جوردن پیل

جوردن پیل در دومین فیلم رسمی‌اش، همچنان از حمایت عده کثیری از منتقدان برخوردار است، اما این باعث نمی‌شود که فیلم پوچ و بی‌رمق US – ما را در واقع فیلمِ خوبی تلقی کنیم. این اثر پیام‌هایی دارد که می‌خواهد آن ها را از طریق یک داستان به اصطلاح نوآورانه تعریف کند، اما وقتی بادقت بیشتری به آن بنگرید، نه ترس و دلهره‌ای حس می‌کنید، نه قدرتی در انتقال پیام. به نظر ما US احتمالاً فیلمی است که بسیار فراتر از لیاقتش مورد تمجید قرار گرفته است. کارگردان شیوه‎‌ای ناقص و ناکارمد را برای القای پیام به مخاطب انتخاب کرده، این فیلم در نهایت می‌تواند کمدی تاریک باشد، نه یک فیلم ترسناکِ تفکربرانگیز. و از نظر ما جایگاهی میان بهترین فیلم های ۲۰۱۹ ندارد.

بهترین فیلم ترسناک ۲۰۱۹ بر اساس نقدهای وبسایت راتن تومیتوز

Brightburn / برایت برن

کارگردان: دیوید یاروسکی

نسخه عجیب و شیطانیِ سوپرمن را می‌توان در فیلم برایت‌ برن مشاهده کرد. فیلمی که سعی دارد به این سوال پاسخ دهد: چه می‌شد اگر سوپرمن به جای نماد خیرخواهی و امید، یک جانیِ شرور بود که حتی به خانواده خودش رحم نمی‌کرد؟ این اثر نیر بسیار ناامیدکننده است چراکه مرتکب گناهی بزرگی به نام بی‌هویتی شده است، نه اوریجینی برای شخصیتش ارائه می‌کند و نه می‌گوید هدفش چیست، از کجا آمده و به کجا می‌رود؟ از اولین تا آخرین دقیقه، اتلاف وقت مطلق است.  فیلم Brightburn چیزی جز یک فیلم پوچ و نازل که وقت بیینده را تلف می‌کند، نیست.

Men In Black International / مردان سیاه‌پوش بین‌المللی

کارگردان: اف گری. گری

یکی از دنباله‌های غیرضروری و غیرتماشاییِ سال ۲۰۱۹، مربوط به بازگشت «مردان سیاه پوش» به سینما و البته یک شخصیت زن در نقش اصلی بود! مطمئناً این فیلم سعی داشته با استفاده از فرمولِ جواب پس‌داده‌ی «ثور: راگناروک» یعنی ماجراجویی کریس همسورث و تسا تامپسون (ثور و والکری) با مقداری چاشنی طنز، مخاطبان را به سینما بکشاند. اما تاحد زیادی در این کار شکست خورده است و نتیجه تبدیل به چیزی تبدیل شده که مخاطب، قادر به ارتباط‌گیری خوبی با آن نیست، چراکه در اکثر دقایق نه فیلمنامه مشخصی دارد و نه سرگرم‌کننده ظاهر می‌شود. نمرات تماشاگران نیز گویایِ این است که مخاطبان چندان دل‌خوشی از تماشای این فیلم ندارند.

Escape Room / اتاق فرار

کارگردان: آدام رابیتل

اتاق فرار فیلمی که از ابتدا تا انتها، بر اساس تلقید و کپی کاری از چند فیلم معروف در این ژانر بنا شده است و چیز تازه‌ای برای عرضه ندارد. گروهی از افراد بدون اینکه بدانند، توسط آدم بدهای داستان در یک بازی مرگبار شرکت می‌کنند تا در نهایت یکی از آن‌ها برنده میدان باشد. خیلی چیزها در این اثر با عقل سازگار نیست و باید صادقانه گفت که مخاطب را با پایان افتضاحی رها می‌کند. قابل تماشا است اما به شرط جدی نگرفتن آن و فقط برای گذرانِ وقت در زمانی که فیلم بهتری در دسترس نیست.

Glass / شیشه

کارگردان: ام. نایت شیالامان

نگاه ویژه‌ی شیالامان به ابرقهرمانان و مفهوم کامیک‌ بوک که به زیبایی در فیلم Unbrekable به تصویر کشیده شد، هنوز هم می‌تواند جذاب و متفاوت باشد اما متاسفانه فیلم Glass به یک پایان‌بندیِ قانع‌کننده برای این دیدگاهِ منحصر به فرد تبدیل نمی‌شود. شیالامان می‌توانست با حضور سه کاراکتر آقای گلس، دیوید دان و کوین وندل کرامب اثر بهتری را روانه پرده نقره‌ای کند اما متاسفانه این فیلم به سرعت تبدیل به یکی از ناامیدی‌های سال ۲۰۱۹ شد.

Star Wars: Rise of Skywalker / اپیزود نهم جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

کاگردان: جی. جی. آبرامز

اپیزود نهم جنگ ستارگان و پایان‌بخشِ حماسه قدیمی اسکای‌واکرها، طبق نظر بسیاری از منتقدان و تماشاگران، اثری پرنقص و شرم‌آور است! البته مثل همیشه، نظرات مختلفی پیرامون فیلم‌های «جنگ ستارگان» وجود دارد اما می‌توان گفت که این فیلم، در راضی کردنِ عده زیادی از تماشاگران و برآورده کردنِ انتظارات آنان شکست خورده است. عده‌ای از منتقدان، فیلم را به شدت متوسط قلمداد می‌کنند، این درحالیست که بسیاری از نظر کارشناسان درباره فیلم قبلی به نام «آخرین جدای» بسیار مثبت‌تر بود. بازگشت آقای آبرامز نیز نتوانسته فیلم خیزش اسکای‌واکر را از سرنوشتِ شومی که طرفداران سرسختِ آن هشدار می‌دادند، نجات دهد.

بهترین فیلم های ۲۰۱۹ از نگاه ما

Hobbs and Shaw / سریع و خشن تقدیم می‌کند: هابز و شاو

کارگردان: دیوید لیچ

«هابز و شاو» نخستین اسپین‌آف مجموعه Fast and Furious (سریع و خشن) است، فیلمی که مرزهای تخیلی بودن در فرنچایز را جابه‌جا نموده اما یک نکته درباره این فیلم وجود دارد، اینکه خودش هم می‌داند تاچه حد مسخره و بی منطق است. این فیلم ساخته شده تا مخاطب را به هرشکلی سرگرم کند، بنابراین می‌توان آن را در بهترین حالت یک فیلم سرگرم‌کننده بی مغز دانست که حضور دواین جانسون «راک» در نقش لوک هابز و جیسون استاتهام در نقش دکارد شاو، جذابیت ویژه‌ای به آن بخشیده است.

Spider-Man: Far From Home / مرد عنکبوتی: دور از خانه

کارگردان: جان واتس

فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه ،  که دومین فیلم سینمایی مستقلِ این شخصیت در دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود، هم جسورانه‌تر از نسخه قبلی است، و هم سرگرم‌کننده و فوق‌العاده تماشایی بر پرده سینما ظاهر می‌شود. داستانِ قهرمان نوجوانی به نام پیتر پارکر را می‌بینیم که سعی دارد اشتباه خود را جبران کند، او شاید در ابتدا از زیر بار مسئولیت دربرود اما بالاخره به به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین قهرمانانی که می‌شناسیم، خودش را ثابت می‌کند. فیلم سوم با حضور تام هالند در نقش اصلی، قرار است در سال ۲۰۲۱ اکران شود.

El Camino: A Breaking Bad Movie / ال کامینو: بریکینگ بد

کارگردان: وینس گیلیگان

این اثر که از نتفلیکس پخش شده، زاده‌ی همان سریالی است که میلیون‌ها طرفدار را در سراسر جهان محسور خود کرد. «ال کامینو» ادامه‌ای برای داستانِ شخصیت جسی پینکمن در سریال «بریکینگ بد» است که می‌تواند یادآور روزهای خوبِ آن سریال محبوب باشد. وینس گیلیگان پس از سال‌ها  تصمیم گرفت هوادارن را از گمانه‎ زنی و حدس رهایی دهد و بالاخره می‌گوید چه اتفاقی برای شخصیت‌های محبوبشان افتاده است. «ال کامینو» می‌تواند خیالِ همه طرفداران را راحت کند.

Marriage Story / داستان ازدواج

کارگردان: نوآ بامباک

«داستان ازدواج» با بازی درخشان اسکارلت جوهانسون و آدام درایور در نقش یک زوج، یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ است و یکی از تحسین‍شده‌ترین‌ها در میان آثار این سال. فیلم توسط نوآ بامباک ساخته و توسط نتفلیکس پخش شده است. اثری که به زیبایی به داستان طلاق و جدایی یک زوج و نبرد آن‌ها بر سر حضانت فرزندشان می‌پردازند و قادر است احساسات هرمخاطبی را درگیر کند. داستان ازدواج یکی از بهترین فیلم های درامی است که در این سال منتشر شده و نقدهای کاملاً مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرده است. نتفلیکس هم توانسته یک قدم دیگر در راستای رضایت فیلم‌دوستان بردارد. جوهانسون و درایور برای بازی در این اثر، هر دو نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند.

نامزد ۶ جایزه اسکار

Shazam / شزم

کارگردان: دیوید اف. سندبرگ

شخصیت شزم یا در گذشته کاپیتان مارول، یکی از قدیمی‌ترین قهرمانان کامیک بوکی است که بالاخره امسال فیلم مستقل خود را دریافت کرد. این فیلم موفق شده توجه منتقدان را با فضای ویژه و هیجان‌انگیزش جلب کند و نمرات خوبی از آن‌ها بگیرد. این موضوع یک بار دیگر نشان می‌دهد عملکرد کمپانی DC در فیلم‌های مستقل، بسیار بهتر از فیلم‌های گروهی است. بیلی بتسون فقط ۱۴ سال سن دارد اما مواجه شدن او با جادوگری قدرتمند، باعث می‌شود که این نوجوان به قهرمانی قدرتمند به نام شزم تبدیل شود. البته قهرمان بودن به این سادگی نیست و بیلی باید مسئولیت‌های جدیدی را بپذیرد. اگر یک اثر ابرقهرمانی نوجوان‌پسند و مفرح می‌خواهید، شزم همان چیزی است که دنبالش هستید.

Lion King / شیر شاه

کارگردان: جان فاورو

باوجود اینکه بازسازی لایواکشن «شیر شاه» زیر سایه یکی از جاوداترین انیمیشن‌های دهه ۹۰ قرار گرفته و نمی‌تواند به آن اندازه ماندگار شود، فیلمی است که می‌توان از کیفیتِ بصری آن شگفت‌زده شد. سازندگان از نظر فنی کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند و فروش بسیار خوب فیلم در باکس آفیس، نشان از این دارد که مردم هنوز به داستانِ سیمبا علاقه‌مند هستند. البته برخی می‌گویند که سعی شده همه چیز به حالتی واقعی به تصویر درآید که این موضوع حس و حالِ انیمیشن اصلی را ندارد. «شیر شاه» اثری مملو از زیبایی و شگفتی است که متاسفانه تا حدی روحِ خود را از دست داده است.

AD ASTRA / به سوی ستارگان

کارگردان: جیمز گری

برد پیت در نقش فضانوردی به اسم «روی مک‌براید» راهی سفری خطرناک و ضروری به دوردست ترین نقطه منظومه شمسی می‌شود. «به سوی ستارگان» در ظاهر درباره فردی است که همواره پدر خود (فضانوردی که سال‌ها قبل برای یافتن حیات بیگانه به نپتون رفته است) را تحسین می‌کرده و به دنبال یافتن و ملاقات اوست. اما این سفر و ماجراجویی پردردسر، در نهایت باعث می‌شود روی مک‌براید حقایق بزرگ‌تری را درباره زندگی خود به عنوان یک انسان متوجه شود. فیلم AD Astra اثری ارزشمند با نماهای زیباست که تا انتها مخاطب را مشتاق نگه می‌دارد. این اثر، آنقدرها مخاطبش را با مفاهیم علمی تخیلی گیج نمی‌کند، بلکه سعی دارد داستانی انسانی را در چارچوبی که کمتر دیده شده، به تصویر بکشد.

The Irishman / مرد ایرلندی

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

چند سالی خبر ساخت فیلم Irishman یا مرد ایرلندی توسط کارگردان بزرگ و باتجربه دنیای سینما یعنی مارتین اسکورسیزی به گوش می‌رسید، اما اکثرِ استودیوها به تولید آن رغبتی نداشتند، تا اینکه بالاخره این شاهکار توسط شبکه استریم نتفلیکس در دسترس مخاطبان قرار گرفت. مرد ایرلندی فیلمی بسیار طولانی است که از تماشای آن خسته نمی‌شوید، همه چیز بسیار استادانه، هوشمندانه و جذاب به تصویر کشیده شده، بازی‌های رابرت دنیرو، آل پاچینو و حتی جو پشی بیننده را میخکوب می‌کند، در نهایت این یکی از تاثیرگذارترین و  برترین  فیلم های ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی ها، موجب شده برهه‌های مختلف زندگی شخصیت‌ها به‌خوبی ساخته و پرداخته شود، این یکی از پخته‌ترین آثار کارنامه فوق‌العاده‌ی آقای اسکورسیزی است.

نامزد ۱۰ جایزه اسکار

Joker / جوکر

کارگردان: تاد فیلیپس

جوکر را می‌توان جنجالی ترین فیلم سال ۲۰۱۹ نامید که اختلافات بنیادین درباره آن وجود دارد. برخی این فیلم را متهم به رواج خشونت می‌کنند و حتی برخی داستان آن را پوچ و سطحی می‌خوانند. از طرفی موفقیت‌های اقتصادی و هنری فیلم از جمله برنده شدن در جشنواره فیلم ونیز، این سوال را ایجاد کرده که چرا عقاید درباره فیلم جدید تاد فیلیپس ، تا این حد متفاوت است. فارغ از این موضوعات و حواشی، باید اعتراف کرد که فیلم جوکر در به کارگیری موسیقی و فیلمبرداری یک اثر فوق‌العاده است و کسی نمی‌تواند منکر نقش آفرینی بی نظیر واکین فینیکس در نقش شخصیت اصلی فیلم یعنی آرتور فلک شود. بی‌شک تاد فیلیپس فیلمی را ساخته که می‌تواند ذهن بیینگانش را تا مدت‌ها درگیر سازد.

نامزد ۱۱ جایزه اسکار

برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز ۲۰۱۹

John Wick 3 – Parabellum / جان ویک ۳ – پارابلوم

کارگردان: چد استاهلسکی

«اگر صلح می‌خواهی، برای جنگ آماده شو» سومین قسمت از مجموعه انقلابیِ جان ویک با شعار «پارابلوم»، بلافاصله پس از اتمام قسمت دوم آغاز می‎شود، نیویورک برای شخصیتِ اصلی تبدیل به جهنمی شده که هرلحظه باید برای نجات از آن تلاش کند. با وجود جایزه ۱۴ میلیون دلاری که برای سَر جان ویک گذاشته شده، شانس‌ او کمتر از گذشته به نظر می‌رسد! این فیلم نیز یک اثرِ اکشنِ فوق‌العاده است اما دچار مشکلاتی شده که کمتر در قسمت‌های قبلی به چشم می‌آمد، با این وجود هیچ کس نمی‌تواند جلوی این فیلم با حضور کیانو ریوز را برای حضور در لیست بهترین فیلم های ۲۰۱۹ بگیرد. منتظریم آقای ویک را دوباره در قسمت چهارم این مجموعه که سال ۲۰۲۱ اکران می‌شود، مشاهده کنیم.

Aladdin 2019 / علاءالدین

کارگردان: گای ریچی

اکثر ما قبل از انتشار این فیلم، با داستان Aladdin – علاءالدین کم و بیش آشنایی داشتیم. دیزنی امسال بازسازی های مختلفی داشت که یکی از آن‌ها مربوط به انیمیشن معروف علاءالدین محصول ۱۹۹۲ است. یک جوان چابک، «جنی» یا همان غول چراغ جادو (با بازی ویل اسمیت) را آزاد می‌کند و این غول هم قول می‌دهد که تعدادی از آرزوهای جوان را برآورده کند. بی‌شک همه چیز مطابق میل علاءالدین پیش نخواهد رفت و او وارد ماجراجویی‌های خطرناکی برای به دست آوردنِ عشق شاهزاده یاسمین خواهد شد. این فیلم کاملاً سرگرم‌کننده است، موسیقی‌های شنیدنی دارد و می‌تواند اوقات خوشی را برای بینندگانش فراهم کند.

Avengers: Endgame / انتقام‌جویان: پایان بازی

کاگردان: برادران روسو

فیلم Avengers: Endgame پایان یک بازیِ طولانی اما سراسر هیجان‌انگیز و بی شک یکی از بهترین فیلم های اکران شده در سال ۲۰۱۹ بود. این اثر سینمایی که از حضور همه شخصیت‌های اصلی دنیای سینمایی مارول بهره می‌برد، سرانجام توانست پرفروش‌ترین فیلم تاریخ بدون احتساب تورم شود. چهارمین فیلم انتقام‌جویان یک دستاورد عظیم دیگر هم دارد، یعنی جمع کردنِ بخش بزرگی از این دنیای سینمایی یا تمام آثاری که با عنوان «حماسه ابدیت» شناخته می‌شوند. این فیلم باشکوه، نفس گیر و احساسی است اما می‌توان به داستانِ آن و نحوه بهره گیری از موضوع «سفر در زمان» ایراداتی وارد دانست. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید نقد را در وبسایت ما مطالعه کنید.

پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما (بدون احتساب تورم)

Toy Story 4 / داستان اسباب بازی ۴

کارگردان: جاش کولی

خیلی‌ها فکر می‌کردند داستان اسباب بازی ۳ که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بود، آخرین فیلم در این مجموعه‌ی فوق‌العاده محبوب است. اما کار پیکسار و دیزنی با این اسباب بازی‌های دوست داشتنی به اتمام نرسیده است. وودی، بازلایتر و دوستانشان یک بار دیگر بازمی‌گردند تا داستانی احساسی و سرشار از لحظات مفرح را به مخاطبان هدیه کنند. انیمیشن Toy Story 4 توسط جاش کولی کارگردانی شده که قبل از این انیمیشن موفق Inside-Out را برای استودیوی پیکسار نویسندگی کرده بود. اکثر منتقدان این انیمشین را، اثری احساسی و پایان‌بخش مناسبی بر داستان اسباب بازی‌ها دانسته‌اند. این اثر، بازگشت و وداعی شایسته را برای این شخصیت‌های دوست‌داشتنی به ارمغان آورده است.

نامزد ۲ جایزه اسکار

بهترین انیمیشن سال در مراسم گزینش منتقدان ۲۰۲۰

Doctor Sleep / دکتر اسلیپ

کارگردان: مایک فلناگان

دنباله موردانتظار فیلم Shining (درخشش)، امسال به کارگردانی کارگردان باتجربه آثار ترسناک از جمله «بازی جرالد» و سریال «تسخیرشدگی عمارت هیل» یعنی مایک فلاناگان به پرده سینما آمد. استیون کینگ به عنوان نویسنده این آثار، چندان از کار کوبریک در «درخشش» محصول ۱۹۸۰ راضی نبود، او در سال ۲۰۱۳ کتاب «دکتر اسلیپ» که داستان دنی تورنس را در بزرگسالی ادامه می‌دهد، منتشر کرد. اکنون شاهد ساخته شدن فیلمی هستیم که هم از فیلم اصلی و هم از کتاب آقای کینگ به عنوان منبع اقتباس بهره می‌گیرد. به نظر ما، فیلم Doctor Sleep می‌تواند به عنوان یک اثر اقتباسیِ تماشایی تلقی شود اما فیلم ترسناکِ خوبی نیست.

Ford v Ferrari / فورد در برابر فراری

کارگردان: جیمز منگولد

«فورد درمقابل فراری» یک اثر کم‌نظیر در ژانر خودش است که از بازی‌های بسیار خوب مت دیمون و به‌ویژه کریستین بیل بهره می‌برد. یکی از فیلم هایی که محبوب منتقدان در این سال بود و می‌تواند بخاطر داستان جذاب، شخصیت‌های تاثیرگذار و هنر کارگردان در ساخت صحنه‌های مسابقه، هربیننده‌ای را تا انتها میخکوب خود کند. این فیلم به کارگردانی جیمز منگولد، بیشتر روی شخصیت «کن مایلز» تمرکز دارد، شخصیتی که توانست به کمک شلبی، تیم شکست‌ناپذیر فراری ایتالیایی را در مسابقات اتوموبیل‌رانی مغلوب کند. کریستین بیل مانند همیشه در نقش خود غرق شده است. مجموع این عوامل می‌تواند این اثر سینمایی را در لیست بهترین فیلم های ۲۰۱۹ قرار دهد.

نامزد ۴ جایزه اسکار

Knives Out / چاقوکشی

کارگردان: رایان جانسون

فیلم جدید رایان جانسون که پر از بازیگران شناخته شده است، توانسته یکی از برترین فیلم های امسال در ژانر درام و معمایی باشد. احتمالاً خیلی‌ها نام رایان جانسون را از «جنگ ستارگان: آخرین جدای» به یاد می‌آورند، فیلمی که چندان به مذاق طرفداران سرسخت این مجموعه خوش نیامد و جانسون را در میانشان بدنام کرد. اما فیلم جدیدِ او توانسته با داستانی جذاب و هوشمندانه، نظر مثبت اکثر منتقدان و سینماروها را جلب کند و تبدیل به یکی از آثاری شود که حتماً ارزش صرف وقت را دارد.

Frozen 2 / فروزن ۲

کارگردان: کریس باک و جنیفر لی

می‌توان مطمئن بود که خیلی از منتقدان و مخاطبان فیلم Frozen 2 یا «منجمد ۲» را دوست داشته‌اند اما نه به اندازه فیلم اول. به نظر می‌رسد این انیمیشن، یک دنباله ارزشمند است، که احساس، اکشن و موسیقی به اندازه کافی برای سرگرم نمودن نسل جوان و بزرگسال دارد. بنابراین شرکت دیزنی توانسته دوباره پرنسس السا و آنای محبوب را روانه سینما کند و در عین حال، اثری ناامیدکننده نسازد. یخ‌زده همچنان می‌تواند قلب بینندگانِ خود را تسخیر کند اما شاید نتواندبه تاثیرگذازی قسمت اولش باشد.

پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینما

۱۹۱۷

کارگردان: سم مندس

فیلم ۱۹۱۷ به کارگردانی سم مندس، پدیده فصل جوایز در گلدن گلوب بود و موفق شد آثار قدرتمندی را در بخش بهترین فیلم سال شکست دهد. داستان آن درباره دو سرباز جوان در جنگ حهانی اول است که حامل پیام مهمی برای نیروهای خودی هستند، اگر که در رساندن پیام شکست بخورند، سرنوشت شومی در انتظار تمام آن سربازان خواهد بود. در حقیقت ایده اولیه ساخت این فیلم توسط پدربزرگ سم مندس ایجاد شده، چراکه او در جنگ جهانی نخست حضور داشته و داستانی درباره مردی که حامل پیام مهمی بود، تعریف کرده است. مندس نیز بر همین اساس، فیلمنامه را به همراه کریستی ویلسون-کایرنز نوشت.

برنده جایزه بهترین فیلم گلدن گلوب ۲۰۲۰ (درام)

نامزد ۱۰ جایزه اسکار

بهترین فیلم سال از نظر انجمن تهیه‌کنندگان هالیوود (PGA)

Once Upon a Time in Hollywood / روزی روزگاری درهالیوود

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

نهمین فیلم یکی از مشهورترین کارگردانان تاریخ سینما یعنی کوئنتین تارانتینو، سعی دارد بخشِ کوچکی از تاریخ پرفراز و نشیب هالیوود را با بهره گیری از کاراکترهای خیالی و حقیقی، بازنویسی کند. علاوه بر کارگردانی بسیار عالی فیلم، باید به حضور بازیگران مطرحی همچون لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت و مارگو رابی اشاره کرد که هر یک توانسته‌اند نقش های خود را به خوبی ایفا کنند اما بی شک بهترین نقش‌آفرینی را دیکاپریو در نقش «ریک دالتون» به پرده سینما می‌آورد. «روزی روزگاری در هالیوود» فیلمی جسورانه و مملو از نکات مثبت است اما شاید همه نتوانند از تماشای آن لذتِ کافی را ببرند.

برنده جایزه بهترین فیلم گلدن گلوب ۲۰۲۰ (کمدی / موزیکال)

نامزد ۱۰ جایزه اسکار

بهترین فیلم سال در مراسم گزینش منتقدان ۲۰۲۰ 

Parasite / انگل

کارگردان: بونگ جون هو

کارگردان تکرارنشدنی کره‌ای یعنی «بونگ جون هو» امسال بازگشت باشکوهی به سینما داشت که حتی با جایزه بهترین فیلم جشنواره کن نیز همراه شد. «انگل» یک اثر بی‌نظیر است که به شکل هنرمندانه‌ای کارگردانی شده و داستانی با رگه‌های کمدی اما کاملاً تفکربرانگیز و تراژیک درباره یک خانواده فقیر را روایت می‌کند. این یکی از فیلم‌هایی است که باید توسطِ هر فرد سینمادوستی مشاهده شود. «انگل» در فصل جوایز و حتی اسکار، رقیب خاصی در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان نخواهد داشت!

برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره کن ۲۰۱۹ (نخل طلایی)

برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب ۲۰۲۰

نامزد ۶ جایزه اسکار

توجه: هرگونه استفاده یا کپی برداری از این مطلب تنها در صورت ذکر نام سایت و لینک مستقیم به منبع مجاز است.

۸
دیدگاه شما چیست؟

avatar
۵ گفت و گوها
۳ پاسخ‌ها
۰
 
جدیدترین دیدگاه
داغ‌ترین قسمت دیدگاه‌ها
۶ تعداد نویسندگان
White wolfGhostمسعودتحریریهmostafa افرادی که آخرین نظرات را داده‌اند
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی‌ترین بیشترین رای
Notify of
amirreza
کاربر مهمان
amirreza

واقعا نمیدونم بعضیا چه مشکلی دارن فیلم های بسیار جالب و دیدنی رو بدون اینکه خودشون ببینن میان چرتو پرت ازش مینویسن.
الان به نظر شما گودزیلا ۲ و استاروارز ۹ مایه شرمه؟
شما ها مایه شرمید که چیزی رو ندیده قضاوت میکنید.😶😞😔

mostafa
کاربر مهمان
mostafa

آقا امیررضا، نیاز نیست نظرتو با بی ادبی بگی
بالاخره این سایت هم دارن زحمت میکشن و مطلب تهیه میکنن
اختلاف نظر همیشه هست، مثلا فیلم ترمیناتور ۶ همه گفتن بده، منتقدا کوبوندن شاید وقتی اومد من یا شما خوشمون اومد ازش!

MST
کاربر مهمان
MST

سلام
برای من the Irishman اسکورسیزی و همین طور جوکر و جان ویک ۳ بهترین فیلم های ۲۰۱۹ بودن، کلا سال خوبی بود، مخصوصا نسبت به پارسال که عالی بود
در بخش ناامید کننده شاید بهتر بود بعضی فیلما مثل rise of skywalker رو نمیذاشتین، چون هنوز کیفیتش بیرون نیومده میگم …
در کل تشکر بابت این لیست

مسعود
کاربر مهمان
مسعود

من شخصا نه آی ام دی بی رو قبول دارم و نه نمره های متاکریتک… فیلم باید به دل بشینه و مخاطب رو جذب کنه… حالا ۴ تا منتقد هم خوششون نیومد و نمره کم داادند اصلا مهم نیست…. مهم فقط مخاطبه…..لازک به ذکر هست که ققنوس مردان ایکس یکی از مسخره ترین فیلم هایی بود که در تمام عمرم دیدم

Ghost
کاربر مهمان
Ghost

من پاراسایت رو با اختلاف به عنوان بهترین فیلم این لیست قبول دار، شاهکار عجیبیه
روزی روزگاری در هالیوود هم خوب بود ولی نه در این حد که داره جایزه درو میکنه، برد پیت چیکار کرد تو این فیلم که هر روز دارن ازش تقدیر میکنن؟ لئوناردو خیلی بهتر بازی کرد.

White wolf
کاربر مهمان
White wolf

همین لیستو نگاه کنید متوجه میشید چقدر فیلمای ۲۰۱۹ نسبت به یکی دو سال قبلش، قویتره
با حضور آیریش من، ۱۹۱۷، جوکر، فورد وی فراری، اسکار امسال خیلی حساس و دیدنی خواهد بود! فکر می‌کنم الماس های تراش نخورده هم میتونه اضافه بشه ولی فصل جوایز هیچ توجهی بهش نکرد

تماشای فیلم داستان ازدواجتماشای فیلم داستان ازدواج
تبلیغات